به نام خدا

 در تاریخ معماری 2 ویلا هستند که جزه سرآمدان و مشهور ترین نمونه های کاری در تاریخ معماری مدرن هستند پس از ساختن ویلاهایی از جنس ویلاهای پلادیویی که متاسفانه هنوز ما داریم از همین نوع ویلاها در شمال کشورمان می سازیم در تاریخ معماری مدرن 2 ویلای شاخص هستند که در واقع باید این دو ویلا را نقطه تمایز و برتری تاریخ معماری مدرن از گذشته خود دانست ویلاهایی که نگرشهایی از جامعه آن روز خود را در لایه های پسین خود دارند و به شدت گرزیان از دیروز خود بودند و کاملا استوار  با نگاهی رو به  آینده   در شرایط اجتماعی تولدشان  در سر تاسر جهان از مدارس  معماری مترقی در کشورهای تراز اول تا مدارس معماری در کشورهای در حال توسعه   دانشجویان معماری بی آنکه خود بدانند جشن می گیرند .

این دو ویلای تا ثیر گذار عبارتند از :

ویلا ساوا

ویلا ساوای –  کار: به قول چارلزجنکس لوکوربوزیه دست نیافتنی 

ویلای کافمن( آبشار ) – کار  فرانک لوید رایت

هر دوی این ویلاها متعلق به معماری مدرن هستند و اولی  در فرانسه متولد شد و دومی در ایالات متحده

اولی در لایه های خود اندیشه های مغرورانه و مغرضانه ای را داشت و دومی اندیشه هایی کارکردی و متواضعانه و خالص اولی خود را انتزاعی و جدا از طبیعت  و دومی خود را جزئی از طبیعت می پنداشت .از نقطه نظر فرم در تاریخ معماری و ار تباط زمین و زمین مدار بودن آن می توان 3 دسته  را   برشمرد

-فرم روی  

- فرم در بالای

- فرم بر آمده از زمین – form from ground

مسئله فرم روی زمین به معماری  کلایسک  باز میگردد و مسئله فرم بر بالای زمین را میتوان در موضوع مورد بحث امروز ما در ویلای ساوای آقای لوکوربوزیه را نقطه آغاز بر این رویه و نگرش دانست و حالت سوم فرم بر آمده از زمین  ; پیتر آیزنمن  را باید نقطه آغاز این نگاه دانست  .

خوب با پرداختن اجمالی به این دو پروزه ما اصلا قصد نقد این دو پروزه را باهم نداشتیم ولی این طور مینمایاند که این موضوع می تواند موضوعی جذاب باشد تا این دو ویلا را باهم مقایسه نمود  البته نباید زمان و جامعه ای که این دو پروزه مطرح می شود را  فراموش کرد

 .

خانه آبشار

داستانی  که شاید کمتر در رابطه با خانه کافمن آقای رایت مطرح شده است بر می گرد به مقاله  جنجالی فرانک لوید رایت در سال  1946   در  مجله آرشیتکچرال فروم در مورد مشکلاتی که او با مهندسان سازه شرکت فولاد امریکا در باره محکوم کردن  طرح سازه خانه آبشار  وی داشت . نوشت "  من این جعبه را دوست خواهم داشت  این نامه را در زیر پایه ساختمان هنگامی که ساخته می شود بگذار  تا پس از دو هزار سال هنگامی که مردم ببینند این خانه هنوز پا برجاست بیاموزند که این مهندسان چقدر کم خردند "

مهندس سازه زاروسلاو جوزف با ارسال یک نامه جسورانه به مقاله رایت این گونه پاسخ داد

" من  شما را  بعنوان یک مهندس برجسته تحسین می کنم هر چند که شما  اشاره کردید این مهندسان بسیار کم خرد هستند ممکن است حق با شما باشد چرا که مهندسان در شیوه های طراحی خود به ندرت از قوانین جاودانی طبیعت استفاده میکنند ... بیشتر مهندسان فقط تیر و ستون را می شناسند  و هر انحرافی از اصول مورد استفاده و چار چوبهای ذهنی بعنوان امری غیر طبیعی  یا نوعی دیوانگی و یا خطر تلقی می شود " .